Blikken icoon rammelaar met lithografie van Mater Dolorosa en Jezus
Frankrijk
voor 1910
0381.jpg
Iconen van blik

Keijser lijkt niet erg geïnteresseerd geweest te zijn in rammelaars uit de populaire volkscultuur. Zijn verzameling bevat slechts enkele voorbeelden hiervan; dit in tegenstelling tot de collectie van zijn vriendin Marcia Hersey die vele fraaie en ontroerende typen daarvan bevat. Net als bij de etnologische rammelaars lijkt Keijser op dit gebied enkele exemplarische objecten te hebben verzameld om wel zo veel mogelijk verschillende typen in zijn verzameling te representeren. Daarbij komt dat dit soort rammelaars vaak van goedkope en kwetsbare materialen werden gemaakt, en in tegenstelling tot de kostbare ‘pronkexemplaren’ van goud en zilver niet zorgvuldig werden bewaard.

Bij de exemplaren die nog wel bewaard zijn, horen dit soort blikken rammelaars die in Frankrijk en Italië aan het begin van de twintigste eeuw werden gemaakt. Zij hebben de vorm van een trommel op een steel, aan het uiteinde waarvan een porseleinen fluitje is gemonteerd. De combinatie van rammelen en fluiten die wij ook vinden bij kostbare exemplaren uit eerdere eeuwen is hier dus wel gehandhaafd, maar door het gebruik is het porseleinen mondstuk voor het fluitje vaak verdwenen. Meestal dragen zij lithografisch aangebrachte voorstellingen van sprookjes of kinderspelen. Een exemplaar in de verzameling Hersey toont een afbeelding van de eerste vlucht van Blériot over het kanaal. Het soort religieuze voorstellingen zoals bij de vier rammelaars uit de Collectie Keijser komt niet veel voor. Een daarvan toont een afbeelding van paus Pius X en kan dus gedateerd worden tussen 1903 en 1914. Een exemplaar in de Hersey-verzameling met een voorstelling van Jesus met het heilig hart en Benedictus XV op de achterzijde zal dateren uit diens pontificiaat van 1914 tot 1922.

Dit soort blikken speelgoed werd in Parijs geproduceerd door de Etablissements Camelin die werkten van 1910 tot 1963, en traditioneel worden deze rammelaars met Franse onderwerpen dan ook aan hen toegeschreven. Wij weten niet of de rammelaars met de Sacré Coeur ook een souvenir van een bezoek zijn aan de immens populaire Sacré Coeur in Parijs of dat aan deze afbeelding een beschermende werking voor de kwetsbare boreling moet worden toegekend, zoals het gebruik van koraal of wolfstand bij vroegere exemplaren. • Charlotte van Rappard
terug
toevoegen aan lijst
Array ( [0] => Array ( [0] => algemeen [1] => norepeat [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Inv. Nr. [1] => left [2] => indent [3] => [idnumber] ) [1] => Array ( [0] => Objectnaam [1] => left [2] => indent [3] => [objectname] ) [2] => Array ( [0] => Samenvatting [1] => left [2] => noindent [3] => [summary] ) [3] => Array ( [0] => Fysieke beschrijving [1] => right [2] => noindent [3] => [physical_description] ) ) ) [1] => Array ( [0] => object gegevens [1] => repeat_constructors [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Vervaardiger [1] => left [2] => indent [3] => [constructor_name]
[constructor_role]
geb. [birth]
overl. [death] ) [1] => Array ( [0] => Plaats [1] => left [2] => indent [3] => [construction_city] ) [2] => Array ( [0] => Datum [1] => left [2] => indent [3] => van [datefrom] tot [dateto] ) [3] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => left [2] => noindent [3] => [construction_special] ) [4] => Array ( [0] => Materiaal en techniek [1] => right [2] => indent [3] => [construction_materials] ) [5] => Array ( [0] => Technieken [1] => right [2] => indent [3] => [construction_techniques] ) [6] => Array ( [0] => Afmetingen [1] => right [2] => indent [3] => MEASUREMENTS ) ) ) [2] => Array ( [0] => signaturen, opschriften en merken [1] => repeat_both [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Soort [1] => left [2] => noindent [3] => [kind] ) [1] => Array ( [0] => Positie [1] => left [2] => noindent [3] => [position] ) [2] => Array ( [0] => Methode [1] => left [2] => noindent [3] => [method] ) [3] => Array ( [0] => Inhoud [1] => left [2] => noindent [3] => [content] ) [4] => Array ( [0] => Interpretatie [1] => left [2] => noindent [3] => [interpretation] ) ) ) [3] => Array ( [0] => documentatie [1] => repeat_below [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Soort [1] => left [2] => indent [3] => [kind] ) [1] => Array ( [0] => Auteur [1] => left [2] => indent [3] => [author] ) [2] => Array ( [0] => Titel [1] => left [2] => indent [3] => [title] ) [3] => Array ( [0] => Bron [1] => left [2] => indent [3] => [source] ) [4] => Array ( [0] => Plaats [1] => left [2] => indent [3] => [city] ) [5] => Array ( [0] => Jaar [1] => right [2] => indent [3] => [year] ) [6] => Array ( [0] => ISBN [1] => right [2] => indent [3] => [isbn] ) [7] => Array ( [0] => Pagina [1] => right [2] => indent [3] => [page] ) ) ) [4] => Array ( [0] => conditie [1] => norepeat [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Toestand [1] => left [2] => indent [3] => [condition] ) [1] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => left [2] => noindent [3] => [condition_special] ) [2] => Array ( [0] => Compleet [1] => right [2] => indent [3] => [complete] ) [3] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => right [2] => noindent [3] => [complete_special] ) ) ) [5] => Array ( [0] => standplaats [1] => repeat_right [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Huidig [1] => left [2] => indent [3] => [current_place] ) [1] => Array ( [0] => Van-Tot [1] => left [2] => indent [3] => [current_place_datefrom] - [current_place_dateto] ) [2] => Array ( [0] => Voormalig [1] => right [2] => indent [3] => [name] ) [3] => Array ( [0] => Van-Tot [1] => right [2] => indent [3] => [datefrom] - [dateto] ) ) ) [6] => Array ( [0] => tentoonstellingen [1] => repeat_below2 [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Titel [1] => left [2] => indent [3] => [title] ) [1] => Array ( [0] => Locatie [1] => left [2] => indent [3] => [location] ) [2] => Array ( [0] => Van-Tot [1] => left [2] => indent [3] => [datefrom] - [dateto] ) [3] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => right [2] => noindent [3] => [special] ) ) ) [7] => Array ( [0] => fotoreferentie [1] => norepeat [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Nummers [1] => left [2] => indent [3] => [photoreference] ) ) ) )
[-] ALGEMEEN
Inv. Nr.: 
0381
Objectnaam: 
rammelaar
Samenvatting: Blikken icoon rammelaar met lithografie van Mater Dolorosa en Jezus
Fysieke beschrijving: Blikken, trommelvormige rammelaar; aan de voorzijde de beeltenis van Maria en de tekst mater dolorosa. Aan beide zijden goudgele rand met reliëf; aan de achterzijde beeltenis van Christus en de tekst S. Coeur Jésus; stok met fluit.
[-] OBJECT GEGEVENS
Vervaardiger: 
onbekend

geb.
overl.
Plaats: 
Frankrijk
Datum: 
van voor 1910 tot
Bijzonderheden: Dezelfde rammelaar wordt op internet als Victoriaans aangeduid. Zie documentatie
Materiaal en techniek: 
blik
Afmetingen: 
12.8 cm x 1.8 cm x 4.6 cm
[-] SIGNATUREN, OPSCHRIFTEN EN MERKEN
Soort: etiket
Positie: documentatie Keijser
Methode: geschreven
Inhoud: Mater Dolorosa (let. Moeder vol smart)/naam van Maria ook haar afbeelding
[-] DOCUMENTATIE
Soort: 
cf.
Auteur: 
Hersey, Marcia
Titel: 
Collecting Baby Rattles and Teethers. Identification and Value Guide
Plaats: 
Iola. USA
Jaar: 
1998
Pagina: 
p. 113. fig. 190 en 191
Soort: 
boek
Auteur: 
Knotter, M. en Meiboom, L. (red), entry door Charlotte van Rappard
Titel: 
Rammelaars en rinkelbellen. De collectie van Heinz Keijser
Plaats: 
Amsterdam/Zutphen
Jaar: 
2021
Pagina: 
163
[-] CONDITIE
Toestand: 
redelijk
Compleet: 
compleet
contact | privacy | voorwaarden | colofon
lang: 1/collectie/7/blikken_icoon_rammelaar_met_lithografie_van_mater_dolorosa_en_jezus_0381