Zilveren George III rammelaar met fluitje en handvat van ivoor
Groot- Brittannië
1779 - 1780
0353.jpg
Koningin van de zilversmeden

Deze rammelaar is van een sierlijke eenvoud in vergelijking met de overdadig versierde rococorammelaars uit achttiendeeeuws Engeland. Het zilveren stuk kenmerkt zich door de afgekante vormen en de decoraties bestaande uit repeterende motieven van stippels, lijnen en bloemen die fijn zijn gegraveerd. Deze ritmische verdeling van gedecoreerde vlakken is typisch voor de neoclassicistische George III-stijl van eind achttiende eeuw. 

Het stuk is vervaardigd door Hester Bateman (1708-1791). Zij geldt als als een van de meest productieve zilversmeden uit het Engeland van die tijd en wordt ook wel de ‘queen of the Georgian silversmiths’ genoemd. Een groot deel van haar succes is te danken aan het gebruik van moderne technieken in combinatie met deze neoclassicistische vormgeving waarmee zij objecten vervaardigde die erg in trek waren bij de burgerlijke middenklasse. Ze werkte voornamelijk met plaatzilver en specialiseerde zich in bestek en servies. Haar carrière is ook op een andere manier bijzonder. In de ‘verlichte eeuw’ en de romantiek was de heersende opvatting namelijk dat de vrouw lager staat dan de man: de plek voor de vrouw is ‘binnenshuis met als levensvervulling huwelijk en moederschap’ en de mogelijkheden tot werk of buitenhuiselijke activiteiten zijn beperkt. Toch kwam hier langzaam verandering in. In het kielzog van de Franse Revolutie schreef tijdgenoot Mary Wollstonecraft (1759-1797) een weerwoord met Pleidooi voor de rechten van de vrouw (1792). Zij kwam op voor de gelijke rechten van álle mensen, niet alleen voor de gelijkheid tussen mannen (‘fraternité’). Dit wordt wel gezien als het beginpunt van het feminisme in Engeland. 

Het is opvallend is dat er in de Engelse zilverindustrie in de achttiende eeuw relatief veel vrouwen werkzaam waren. Zo was het binnen een familiebedrijf niet ongebruikelijk om als vrouw het vak te leren van de vader of man. Soms waren zij zakelijke partners, maar vaker nog registreerden de vrouwen hun eigen merk pas nadat zij weduwe waren geworden. Dit is ook het geval bij Bateman die zelf afkomstig was uit een arme familie uit Londen. Zij leerde de kneepjes van het zilversmeden van haar man John Bateman en erfde de gereedschappen en het bedrijf na zijn overlijden in 1760. Vervolgens liet zij in 1761 haar eerste merk registreren. Haar nakomelingen, zonen John, Peter, Jonathan en William en schoondochter Ann, zetten na haar pensionering op 82-jarige leeftijd (1790) het bedrijf met succes voort tot het midden van de negentiende eeuw. Van hun hand zijn ook rammelaars te vinden in de Collectie Keijser.51 • Ilja Meijer
terug
toevoegen aan lijst
Array ( [0] => Array ( [0] => algemeen [1] => norepeat [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Inv. Nr. [1] => left [2] => indent [3] => [idnumber] ) [1] => Array ( [0] => Objectnaam [1] => left [2] => indent [3] => [objectname] ) [2] => Array ( [0] => Samenvatting [1] => left [2] => noindent [3] => [summary] ) [3] => Array ( [0] => Fysieke beschrijving [1] => right [2] => noindent [3] => [physical_description] ) ) ) [1] => Array ( [0] => object gegevens [1] => repeat_constructors [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Vervaardiger [1] => left [2] => indent [3] => [constructor_name]
[constructor_role]
geb. [birth]
overl. [death] ) [1] => Array ( [0] => Plaats [1] => left [2] => indent [3] => [construction_city] ) [2] => Array ( [0] => Datum [1] => left [2] => indent [3] => van [datefrom] tot [dateto] ) [3] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => left [2] => noindent [3] => [construction_special] ) [4] => Array ( [0] => Materiaal en techniek [1] => right [2] => indent [3] => [construction_materials] ) [5] => Array ( [0] => Technieken [1] => right [2] => indent [3] => [construction_techniques] ) [6] => Array ( [0] => Afmetingen [1] => right [2] => indent [3] => MEASUREMENTS ) ) ) [2] => Array ( [0] => signaturen, opschriften en merken [1] => repeat_both [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Soort [1] => left [2] => noindent [3] => [kind] ) [1] => Array ( [0] => Positie [1] => left [2] => noindent [3] => [position] ) [2] => Array ( [0] => Methode [1] => left [2] => noindent [3] => [method] ) [3] => Array ( [0] => Inhoud [1] => left [2] => noindent [3] => [content] ) [4] => Array ( [0] => Interpretatie [1] => left [2] => noindent [3] => [interpretation] ) ) ) [3] => Array ( [0] => documentatie [1] => repeat_below [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Soort [1] => left [2] => indent [3] => [kind] ) [1] => Array ( [0] => Auteur [1] => left [2] => indent [3] => [author] ) [2] => Array ( [0] => Titel [1] => left [2] => indent [3] => [title] ) [3] => Array ( [0] => Bron [1] => left [2] => indent [3] => [source] ) [4] => Array ( [0] => Plaats [1] => left [2] => indent [3] => [city] ) [5] => Array ( [0] => Jaar [1] => right [2] => indent [3] => [year] ) [6] => Array ( [0] => ISBN [1] => right [2] => indent [3] => [isbn] ) [7] => Array ( [0] => Pagina [1] => right [2] => indent [3] => [page] ) ) ) [4] => Array ( [0] => conditie [1] => norepeat [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Toestand [1] => left [2] => indent [3] => [condition] ) [1] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => left [2] => noindent [3] => [condition_special] ) [2] => Array ( [0] => Compleet [1] => right [2] => indent [3] => [complete] ) [3] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => right [2] => noindent [3] => [complete_special] ) ) ) [5] => Array ( [0] => standplaats [1] => repeat_right [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Huidig [1] => left [2] => indent [3] => [current_place] ) [1] => Array ( [0] => Van-Tot [1] => left [2] => indent [3] => [current_place_datefrom] - [current_place_dateto] ) [2] => Array ( [0] => Voormalig [1] => right [2] => indent [3] => [name] ) [3] => Array ( [0] => Van-Tot [1] => right [2] => indent [3] => [datefrom] - [dateto] ) ) ) [6] => Array ( [0] => tentoonstellingen [1] => repeat_below2 [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Titel [1] => left [2] => indent [3] => [title] ) [1] => Array ( [0] => Locatie [1] => left [2] => indent [3] => [location] ) [2] => Array ( [0] => Van-Tot [1] => left [2] => indent [3] => [datefrom] - [dateto] ) [3] => Array ( [0] => Bijzonderheden [1] => right [2] => noindent [3] => [special] ) ) ) [7] => Array ( [0] => fotoreferentie [1] => norepeat [2] => Array ( [0] => Array ( [0] => Nummers [1] => left [2] => indent [3] => [photoreference] ) ) ) )
[-] ALGEMEEN
Inv. Nr.: 
0353
Objectnaam: 
rammelaar
Samenvatting: Zilveren George III rammelaar met fluitje en handvat van ivoor
Fysieke beschrijving: Zilveren rammelaar met afgekante vierkante fluit en dubbel conische nodus waaraan vier klokvormige bellen. De rechte as is voorzien van vier consoles met vier klokvormige bellen en geschulpte stokzetting; het geheel is gedecoreerd met fijne gegraveerde blad- en fantasiemotieven. Ivoren handvat.
[-] OBJECT GEGEVENS
Vervaardiger: 
Hester Bateman
zilversmid
geb.
overl.
Plaats: 
Groot- Brittannië
Datum: 
van 1779 tot 1780
Materiaal en techniek: 
zilver & ivoor
Afmetingen: 
15.0 cm x ø 4.5 cm
[-] SIGNATUREN, OPSCHRIFTEN EN MERKEN
Soort: meesterteken
Positie: fluitmond
Methode: geslagen
Inhoud: HB (cursief) in rechthoek
Interpretatie: Hester Bateman (Jackson 1989, p. 291)
Soort: gehalteteken en stadsteken
Positie: zetting
Methode: geslagen
Interpretatie: Londen
Soort: etiket
Methode: geschreven
Inhoud: Hester / Bateman / 1779-80 /
Interpretatie: aantekening van H. Keijser
[-] DOCUMENTATIE
Soort: 
boek
Auteur: 
Knotter, M. en Meiboom, L (red.), entry door Ilja Meijer
Titel: 
Rammelaars en rinkelbellen. De collectie van Heinz Keijser
Plaats: 
Amsterdam/Zutphen
Jaar: 
2021
Pagina: 
139
[-] CONDITIE
Toestand: 
goed
Bijzonderheden: Eén afwijkende bel, butsen in zilveren steel bij aanhechting met ander materiaal
contact | privacy | voorwaarden | colofon
lang: 1/collectie/4/zilveren_george_iii_rammelaar_met_fluitje_en_handvat_van_ivoor_0353