Victoriaanse rammelaar van verguld zilver met fluitje en bijtstuk van bloedkoraal
Birmingham (Groot- Brittannië) (?)
1861/62
Victoriaans bloedkoraal of faux
Vanaf het midden van de achttiende eeuw werd Birmingham in snel tempo een belangrijk centrum van metaalindustrie. Deze rammelaar werd gemaakt door George Unite, een bekende zilversmid uit Birmingham. In 1832 registreerde hij zijn eigen merk ‘GU’ en zette zijn florerende bedrijf vanaf ca. 1865 tot aan zijn overlijden in 1896 met zijn zonen voort. Deze rammelaar is een typisch voorbeeld van een Engelse rammelaar uit de Victoriaanse tijd waarin de kunstnijverheid wordt gekenmerkt door een drukke en overdadige vormgeving, met veel eclectische en door de natuur geïnspireerde vormen. Sommige rammelaars uit deze periode zijn zo zwaar door alle ornamenten, dat ze niet door een baby konden worden vastgehouden.
Door de natuur geïnspireerde vormen zie je in deze rammelaar in de rococoachtige ornamenten van bloemen en bladeren en het gebruik van bloedkoraal. Deze decoratie sluit aan bij de heersende interesse in natuurhistorie. Zo is bloedkoraal een exotisch, moeilijk te classificeren product tussen dier en plant (zoöfiet). Het is niet alleen een wonder van de natuur, maar ook een wonderlijke creatie van God. Dames dragen het ‘corallium rubrum’ in sieraden als teken van zedelijkheid en kralen van bloedkoraal of een rammelaar van zilver en koraal zijn geschikt als doopgeschenk. In de negentiende eeuw – met de jaren 1850 als absoluut hoogtepunt – is het gebruik van bloedkoraal in sieraden en rammelaars in Engeland alomtegenwoordig. Later in dezelfde eeuw bezwijkt het onder zijn eigen populariteit, hoewel de toepassing in rammelaars langer doorgaat. Toch is het niet zeker of het rode bijtstuk van deze rammelaar echt koraal is. Al in de Franse renaissance zijn er recepten bekend voor het zo geloofwaardig mogelijk namaken van bloedkoraal. Volgens een recept uit ongeveer 1580 moet je een bizar gevormd stuk doornentak dopen in een verhit mengsel van natuurlijke hars en vermalen vermiljoen. Andere methoden maken gebruik van bepaalde schelpen, carneoolsteen, glas of het verven van andere minder kostbare soorten koraal. Eind negentiende eeuw worden ook plastic materialen gebruikt, zoals celluloïde en later bakeliet. Een van de grote verschillen is de grotere hardheid van koraal en de koelheid bij aanraking, die plastic niet heeft. Plastic werd toen niet perse als waardeloos of vervangbaar gezien zoals tegenwoordig, maar als een stof waarmee kostbare materialen als koraal, ivoor en parelmoer relatief goedkoop na te maken zijn. In rammelaars en sieraden wordt er veel gebruik van gemaakt. • Ilja Meijer
Array
(
[0] => Array
(
[0] => algemeen
[1] => norepeat
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Inv. Nr.
[1] => left
[2] => indent
[3] => [idnumber]
)
[1] => Array
(
[0] => Objectnaam
[1] => left
[2] => indent
[3] => [objectname]
)
[2] => Array
(
[0] => Samenvatting
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [summary]
)
[3] => Array
(
[0] => Fysieke beschrijving
[1] => right
[2] => noindent
[3] => [physical_description]
)
)
)
[1] => Array
(
[0] => object gegevens
[1] => repeat_constructors
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Vervaardiger
[1] => left
[2] => indent
[3] => [constructor_name]
[constructor_role]
geb. [birth]
overl. [death]
)
[1] => Array
(
[0] => Plaats
[1] => left
[2] => indent
[3] => [construction_city]
)
[2] => Array
(
[0] => Datum
[1] => left
[2] => indent
[3] => van [datefrom] tot [dateto]
)
[3] => Array
(
[0] => Bijzonderheden
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [construction_special]
)
[4] => Array
(
[0] => Materiaal en techniek
[1] => right
[2] => indent
[3] => [construction_materials]
)
[5] => Array
(
[0] => Technieken
[1] => right
[2] => indent
[3] => [construction_techniques]
)
[6] => Array
(
[0] => Afmetingen
[1] => right
[2] => indent
[3] => MEASUREMENTS
)
)
)
[2] => Array
(
[0] => signaturen, opschriften en merken
[1] => repeat_both
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Soort
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [kind]
)
[1] => Array
(
[0] => Positie
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [position]
)
[2] => Array
(
[0] => Methode
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [method]
)
[3] => Array
(
[0] => Inhoud
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [content]
)
[4] => Array
(
[0] => Interpretatie
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [interpretation]
)
)
)
[3] => Array
(
[0] => documentatie
[1] => repeat_below
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Soort
[1] => left
[2] => indent
[3] => [kind]
)
[1] => Array
(
[0] => Auteur
[1] => left
[2] => indent
[3] => [author]
)
[2] => Array
(
[0] => Titel
[1] => left
[2] => indent
[3] => [title]
)
[3] => Array
(
[0] => Bron
[1] => left
[2] => indent
[3] => [source]
)
[4] => Array
(
[0] => Plaats
[1] => left
[2] => indent
[3] => [city]
)
[5] => Array
(
[0] => Jaar
[1] => right
[2] => indent
[3] => [year]
)
[6] => Array
(
[0] => ISBN
[1] => right
[2] => indent
[3] => [isbn]
)
[7] => Array
(
[0] => Pagina
[1] => right
[2] => indent
[3] => [page]
)
)
)
[4] => Array
(
[0] => conditie
[1] => norepeat
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Toestand
[1] => left
[2] => indent
[3] => [condition]
)
[1] => Array
(
[0] => Bijzonderheden
[1] => left
[2] => noindent
[3] => [condition_special]
)
[2] => Array
(
[0] => Compleet
[1] => right
[2] => indent
[3] => [complete]
)
[3] => Array
(
[0] => Bijzonderheden
[1] => right
[2] => noindent
[3] => [complete_special]
)
)
)
[5] => Array
(
[0] => standplaats
[1] => repeat_right
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Huidig
[1] => left
[2] => indent
[3] => [current_place]
)
[1] => Array
(
[0] => Van-Tot
[1] => left
[2] => indent
[3] => [current_place_datefrom] - [current_place_dateto]
)
[2] => Array
(
[0] => Voormalig
[1] => right
[2] => indent
[3] => [name]
)
[3] => Array
(
[0] => Van-Tot
[1] => right
[2] => indent
[3] => [datefrom] - [dateto]
)
)
)
[6] => Array
(
[0] => tentoonstellingen
[1] => repeat_below2
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Titel
[1] => left
[2] => indent
[3] => [title]
)
[1] => Array
(
[0] => Locatie
[1] => left
[2] => indent
[3] => [location]
)
[2] => Array
(
[0] => Van-Tot
[1] => left
[2] => indent
[3] => [datefrom] - [dateto]
)
[3] => Array
(
[0] => Bijzonderheden
[1] => right
[2] => noindent
[3] => [special]
)
)
)
[7] => Array
(
[0] => fotoreferentie
[1] => norepeat
[2] => Array
(
[0] => Array
(
[0] => Nummers
[1] => left
[2] => indent
[3] => [photoreference]
)
)
)
)
[-] ALGEMEENSamenvatting: Victoriaanse rammelaar van verguld zilver met fluitje en bijtstuk van bloedkoraal
Fysieke beschrijving: Rammelaar van verguld zilver, rijk gedecoreerde gedrukte bolvorm met in het midden een gladde insnoering waaronder bladvormige oogjes met zeven ronde gladde belletjes. Aan weerszijden van de bol een glad spoelvormig deel en een met bladornamenten versierde verdikking. Bovenop een fluitje. Aan onderzijde gladde geschulpte zetting voor het bloedkoralen bijtstuk.
[-] OBJECT GEGEVENSVervaardiger:
George Unite
zilversmid
geb.
overl.
Plaats:
Birmingham (Groot- Brittannië) (?)
Materiaal en techniek:
verguld & zilver & bloedkoraal of imitatie koraal
Afmetingen:
13.1 cm x ø 5.0 cm
[-] DOCUMENTATIETitel:
Rinkelbel en rammelaar
Auteur:
Knotter, M. en Meiboom, L. (red), entry door Ilja Meijer
Titel:
Rammelaars en rinkelbellen. De collectie van Heinz Keijser
Plaats:
Amsterdam/Zutphen
[-] TENTOONSTELLINGENTitel:
Rinkelbel en Rammelaar
Locatie:
Gemeente Musea Amsterdam/Willet Holthuysen, Amsterdam
Van-Tot:
6 juni 1958 - 29 september 1958